Bizonyára sok motokrossz-rajongóban felmerül a kérdés, hogy vajon mitől lehet Ricky Carmichael és James Stewart fényévekkel gyorsabb társaiknál a motokrossz és a szuperkrossz pályákon, elvégre is mindenkinek „ugyan olyan” egy-egy pálya. Akkor mi lehet a titok?
James művészi szinten űzi szakmáját.
Létezik egy ugrási technika, amivel egy ugartót akár kétszer nagyobb sebességgel is teljesíteni lehet. Ezt angolul scrubbingnak hívják. Már sokan alkalmazzák ezt a trükköt a versenyeken, de tökéjre mégis James Stewart fejlesztette, aki el is nevezte Bubba Scrub-nak a mozdulatsort. A dolog lényege, hogy az elugrás pillanatában hirtelen el kell rántani a motor elejét valamelyik irányba, ezáltal a gép elcsavarodik a domb felett, így rövidebb és gyorsabb lesz a motor röppályája.
Előkészítés
Az első és legfontosabb dolog a keréknyomás beállítása. Lényeges, hogy úgy állítsuk be, hogy a motor azért megőrizze tapadását, de mégis az átlagnál "csúzkálósabb" legyen. Mivel mindenki más stílusban vezet, ezért aztán nincs egy előre meghatározott érték. Addig kísérletezzünk, amíg megfelelő nem lesz számunkra.
1. kép
Ezután válasszunk ki egy ugratót, majd fogjunk hozzá a gyakorlásnak. Először döntsük el, hogy merre szeretnénk borítani a motort. Ha jobbra akarjuk elcsavarni, akkor az ugrató bal oldalát vegyük célba, ha balra akarunk csavarni, akkor értelemszerűen a jobb oldalon kezdjük a gyakorlatot.
2. kép
A gyakorlat
Ha eldöntöttük melyik oldalt választottuk, akkor irány az ugrató. Fontos, hogy ne egyenesen közelítsük meg a dombot, mert így nem lehet tökéletesen kivitelezni a gyakorlatot. Tegyük fel, hogy jobbra akarjuk eldönteni a motort: az első lépés, hogy baloldalra (1. kép) húzzuk a motorunkat, majd amikor az első kerék elhagyta az ugrató szélét, egy határozott mozdulattal jobbra fordítjuk a kormányt (2. kép). Ekkor a motor eleje hirtelen lecsúszik a domb éléről (3. kép), ami ijesztő lehet elsőre, de Bubba szerint hamar hozzászokik az ember .
3. kép
Eközben keményen szorítsuk a motort a térdünkkel, majd az elemelkedés pillanatában a csavarás irányával ellentétes oldalán (4. kép) stabilizáljuk a motort a lábunkkal, ezáltal a levegőben automatikusan kiegyenesedik a gép (5-6. kép).
4. kép
5. kép
6. kép
7. kép
Most már csak arra kell koncentrálni, hogy egyenes érkezzünk le az ugrató túloldalára (7. kép), majd a talajfogás pillanatában csavarjuk koppanásig a gázmarkolatot.
Lehet, hogy elsőre egyszerűnek tűnk a dolog, de arra kérlek titeket, hogy mindig emlékezzetek James szavaira: „tudni hogyan kell csinálni, nem ugyan az mint ténylegesen végre is hajtani.”
Ha mindent jól csináltok, akkor így néz ki kívülről a mozdulat.
Mindenki saját felelősségére kísérletezzen!