babetta
Motorokról
 
Teszt + Technika
Teszt + Technika : Gyorsasági

Gyorsasági

  2006.10.05. 20:21

MZ 1000 S

Teszt: MZ 1000 S

TELI TOROKBÓL

Nehezen találnánk olyan kéthengerest, amely hangban túlszárnyalná az MZ 1000 S-t. De milyen egyéb erényekkel büszkélkedhet a legsportosabb német utcai motorkerékpár?


Vrrrrommm! Dörgő hang hasít a hideg téli levegőbe. A tesztpilóták az út szélén álldogálva élvezettel hallgatják az elsuhanó MZ jellegzetes hangját, míg az első méréseket teljesítő gép ezüstszínű csíkként lassan eltűnik a horizonton. Soros kéthengeres, 180 fokos csapelékezéssel: ennek jellegzetes hangját nem sűrűn hallhattuk az utóbbi években, legfeljebb a Yamaha TDM 850-esén és a 90-es években gyártott néhány Laverdán, ezeken is erősen tompítva.
Az MZ 1000 S nem is jöhetne jobbkor, mint most, amikor a gyártók két hengert – a BMW-boxerektől eltekintve – szinte kizárólag V alakban tudnak elképzelni, és még a TDM 900-as motorjának hangja a is V2-esre emlékeztet 90 fokban álló csapelékezésével. És a 45–90 fokos hengerszögű V2-esek dallamai, akár a slágerlista dalai, lassan elaltatnak. A német újhullám viszont felriaszt álmunkból.
Épp ideje is volt. Az MZ-csapatnak hosszú időbe telt, míg a sporttúragépből szériagyártásra alkalmas masinát alkotott. Az első bejelentés óta három és fél év telt el epekedő várakozással. Most végre itt van előttünk, jellegzetes hangjával, legálisan, forgalmi engedéllyel, 24 kilométerrel az órájában, tesztelésre készen.
Először óvatosan bejáratjuk, mielőtt teljesítménymérésre engednénk. Vajon beváltja- e a motor a 114 lóerőt rebesgető ígéreteket? Hasonlókból már hallottunk eleget. De várjunk csak! A soros kéthengeres még erősebbnek bizonyul: a Dynojet mérőpadon a kuplungon teljes 118 lóerőt mérünk 9400/min-nál. Jó érték, még ha a teljesítménygörbe meglehetősen hullámosra is sikerült, ami viszont menet közben csak részben érzékelhető. A motor vibrál, különösen teljes terhelésnél. És nem is kicsit. 5000/min alatt bizsereg az egész gép, a kormánytól a lábtartókig, és a pilóta rögtön eggyel lejjebb kapcsolna, hogy gyorsan elhagyja ezt a barátságtalan fordulatszám-tartományt. Ettől eltekintve a teljesítményleadás 5000/min-ig átlagosnak mondható. A pillangószelep kinyílásakor 3000/min-nál érezhető a nyomatékhullámvölgy.
Efölött a kéthengeres egyenletesen húz. Egészen a piros tartományig. A teljesítménygörbe horpadásait itt már nem érezzük. Sajnos az MZ technikusainak még nem sikerült elérniük, hogy az 1000- es lágyabban vegye a gázparancsokat. Ha nem érzékkel húzzuk a gázt, a motor hirtelen nagy rántással reagál, és bosszantó terhelésváltási reakciókat produkál.

Kanyargós utakon van otthon

A központi rugóstag és a villa a sportosan feszestől a túrásan kényelmesig állíthatóak. Az egyedi három küllős kerekekre szerelt Metzeler Sportec M-1 meggyőzően tapad

Így a szűk kanyarok és a lassabb fordulók kisebb kihívást jelentenek a pilótának. A gázmarkolat minden durvább megmozdítására önkéntelen irányváltoztatás a válasz, és máris oda a tiszta ív. Röviden: nagyon össze kell szokni az MZ-vel ahhoz, hogy az alacsonyabb fordulatszámon bevett kanyarokat is élvezhessük.

Még a szemei sem állnak jól: furfangosan tekint az MZ a gyors kanyarok felé Alaphangolásban alig vannak a villa rugói előfeszítve. Hogy a kerek órák már a múltat idézik? Szerintünk jól elhelyezve egyszerűen jól festenek

Csak amikor a pilóta csontig húzhatja a gázt, és a mutató átlendül a 6000-es jelzés túloldalára, akkor kerül minden a helyére. Ha kihasználjuk a kéthengeres masina meredeken növekvő teljesítményét, és egymás után váltjuk a sebességeket a pontosan, de valamelyest erőt igénylő hatsebességes váltóban, akkor kezdődik az igazi élvezet az MZ-vel. A nagy fordulatszám viszont megköveteli a magáét: a 6,2 literes fogyasztás gyors országúti tempóban nem nevezhető takarékosnak, de alább a 20 literes tanknak köszönhetően több mint 300 kilométeres hatótávolságnak örvendhetünk.
A gyárilag merevre hangolt, mégis érzékenyen reagáló Marzocchi–Upsidedown villa és a Sachs rugós tag kedvelik a tempós haladást, annál is inkább, mivel a messzemenően sportos viselkedés mellett pontos visszajelzést adnak, és közvetlen kapcsolatot biztosítanak az úttal.
A hullámos úton való rámenős gyorsításra a kormány enyhe szitálással válaszol, de ezt nem kell túlságosan komolyan venni. Olyannyira, hogy a zschopaui sporttúragépnek kormánylengés-csillapítóra nincs is szüksége. Pontosan követi a kormánymozdulatokat, a gyors irányváltásokhoz meglepően kis erőfeszítés szükséges, a teletankolva 234 kilogrammos tömeg ellenére a gép kimondottan kezesen viselkedik.
A teljes mértékben állítható rugós tagoknak köszönhetően a futóművet meglehetősen komfortosra lehet állítani, ha azt a kedvezőtlen körülmények megkövetelik. A villa és a rugós tag csillapításának csökkentésével a hullámos aszfalt és a lyukakkal tűzdelt út kisimul, ahogy zenehallgatáskor a dolby-gombbal kiiktathatjuk a zavaró háttérzajokat. A Nissin fékek is megfelelnek egy korszerű sporttúramotor igényeinek. Nem extrém módon harapósak, de jó állóképességgel lassítják le a gépet. A villa viszont erős fékezéskor keményen felüt.
Ha az MZ sikeres akar lenni, javasolt némi utólagos javítás. Nem annyira a futó-, mint inkább a hajtóműnek van erre szüksége. A befecskendezés jelleggörbéjének módosításával a gyár már a közeljövőben igyekszik változtatni a motor durva járásán, kiküszöbölni a hirtelen gázreakciókat és kisimítani a teljesítményleadást. Tényleg megérdemelné a szép hangú masina.
Összegzésben az ezres belépője igen jól sikerült. Csodálatos hang, markáns, sajátos külső és ésszerűen hangolt futómű. Az MZ 1000 S fejlesztésében minden bizonnyal szívvel-lélekkel bíró motorosok vettek részt. Annál sajnálatosabb, hogy a motor teljesítményleadása elmarad az elvárásoktól.


MZ 1000 S

Adatok

Motor
Vízhűtésű, négyütemű, kéthengeres soros motor egy kiegyensúlyozótengellyel. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 52 mm-es torokátmérővel. Motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, generátor 450 watt, akkumulátor 12 V/12 Ah, önindító.

Furat × löket

96 × 69 mm

Lökettérfogat

999 cm3

Sűrítési viszony

11:1

Névleges teljesítmény

114 LE (84 kW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték

98 Nm (10 kpm) 7000/min-nál

Erőátvitel
Primer hajtás fogaskerekekkel, hidraulikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.

Futómű
Acélcső hídváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 43 mm-es belsőcső-átmérővel, hátul alumínium zárt szelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugós tag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék, négydugattyús féknyergekkel, hátul 240 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul

120/120 mm

Kerékméret elöl/hátul

3,50x17 / 5,50x17

Abroncsméret elöl/hátul

120/70 R 17 / 180/55 R 17

Méret és tömeg
Tengelytáv

1425 mm

Villaszög

65 fok

Utánfutás

103 mm

Ülésmagasság

835 mm

Teletankolt tömeg

234 kg

Tank/tartalék

20/5 l

Ár

3 290 000 Ft

[A. K. – M3 Kft. Tel.: (1) 415-0258]

Végsebesség

240 km/h

Gyorsulás
0–100 km/h

3,6 s

0–140 km/h

6,0 s

0–200 km/h

12,3 s

Nyomatékrugalmasság
60–100 km/h

5,6 s

100–140 km/h

4,7 s

140–180 km/h

5,8 s

Tesztfogyasztás 6,2 l/100 km (95-ös)

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak