Gyorsasági
2006.10.05. 20:21
TELI TOROKBÓL
|
Nehezen találnánk olyan kéthengerest, amely hangban túlszárnyalná az MZ 1000 S-t. De milyen egyéb erényekkel büszkélkedhet a legsportosabb német utcai motorkerékpár?
|
Vrrrrommm! Dörgő hang hasít a hideg téli levegőbe. A tesztpilóták az út szélén álldogálva élvezettel hallgatják az elsuhanó MZ jellegzetes hangját, míg az első méréseket teljesítő gép ezüstszínű csíkként lassan eltűnik a horizonton. Soros kéthengeres, 180 fokos csapelékezéssel: ennek jellegzetes hangját nem sűrűn hallhattuk az utóbbi években, legfeljebb a Yamaha TDM 850-esén és a 90-es években gyártott néhány Laverdán, ezeken is erősen tompítva. Az MZ 1000 S nem is jöhetne jobbkor, mint most, amikor a gyártók két hengert – a BMW-boxerektől eltekintve – szinte kizárólag V alakban tudnak elképzelni, és még a TDM 900-as motorjának hangja a is V2-esre emlékeztet 90 fokban álló csapelékezésével. És a 45–90 fokos hengerszögű V2-esek dallamai, akár a slágerlista dalai, lassan elaltatnak. A német újhullám viszont felriaszt álmunkból. Épp ideje is volt. Az MZ-csapatnak hosszú időbe telt, míg a sporttúragépből szériagyártásra alkalmas masinát alkotott. Az első bejelentés óta három és fél év telt el epekedő várakozással. Most végre itt van előttünk, jellegzetes hangjával, legálisan, forgalmi engedéllyel, 24 kilométerrel az órájában, tesztelésre készen. Először óvatosan bejáratjuk, mielőtt teljesítménymérésre engednénk. Vajon beváltja- e a motor a 114 lóerőt rebesgető ígéreteket? Hasonlókból már hallottunk eleget. De várjunk csak! A soros kéthengeres még erősebbnek bizonyul: a Dynojet mérőpadon a kuplungon teljes 118 lóerőt mérünk 9400/min-nál. Jó érték, még ha a teljesítménygörbe meglehetősen hullámosra is sikerült, ami viszont menet közben csak részben érzékelhető. A motor vibrál, különösen teljes terhelésnél. És nem is kicsit. 5000/min alatt bizsereg az egész gép, a kormánytól a lábtartókig, és a pilóta rögtön eggyel lejjebb kapcsolna, hogy gyorsan elhagyja ezt a barátságtalan fordulatszám-tartományt. Ettől eltekintve a teljesítményleadás 5000/min-ig átlagosnak mondható. A pillangószelep kinyílásakor 3000/min-nál érezhető a nyomatékhullámvölgy. Efölött a kéthengeres egyenletesen húz. Egészen a piros tartományig. A teljesítménygörbe horpadásait itt már nem érezzük. Sajnos az MZ technikusainak még nem sikerült elérniük, hogy az 1000- es lágyabban vegye a gázparancsokat. Ha nem érzékkel húzzuk a gázt, a motor hirtelen nagy rántással reagál, és bosszantó terhelésváltási reakciókat produkál.
Így a szűk kanyarok és a lassabb fordulók kisebb kihívást jelentenek a pilótának. A gázmarkolat minden durvább megmozdítására önkéntelen irányváltoztatás a válasz, és máris oda a tiszta ív. Röviden: nagyon össze kell szokni az MZ-vel ahhoz, hogy az alacsonyabb fordulatszámon bevett kanyarokat is élvezhessük.
|
|
|
Még a szemei sem állnak jól: furfangosan tekint az MZ a gyors kanyarok felé |
Alaphangolásban alig vannak a villa rugói előfeszítve. Hogy a kerek órák már a múltat idézik? Szerintünk jól elhelyezve egyszerűen jól festenek |
Csak amikor a pilóta csontig húzhatja a gázt, és a mutató átlendül a 6000-es jelzés túloldalára, akkor kerül minden a helyére. Ha kihasználjuk a kéthengeres masina meredeken növekvő teljesítményét, és egymás után váltjuk a sebességeket a pontosan, de valamelyest erőt igénylő hatsebességes váltóban, akkor kezdődik az igazi élvezet az MZ-vel. A nagy fordulatszám viszont megköveteli a magáét: a 6,2 literes fogyasztás gyors országúti tempóban nem nevezhető takarékosnak, de alább a 20 literes tanknak köszönhetően több mint 300 kilométeres hatótávolságnak örvendhetünk. A gyárilag merevre hangolt, mégis érzékenyen reagáló Marzocchi–Upsidedown villa és a Sachs rugós tag kedvelik a tempós haladást, annál is inkább, mivel a messzemenően sportos viselkedés mellett pontos visszajelzést adnak, és közvetlen kapcsolatot biztosítanak az úttal. A hullámos úton való rámenős gyorsításra a kormány enyhe szitálással válaszol, de ezt nem kell túlságosan komolyan venni. Olyannyira, hogy a zschopaui sporttúragépnek kormánylengés-csillapítóra nincs is szüksége. Pontosan követi a kormánymozdulatokat, a gyors irányváltásokhoz meglepően kis erőfeszítés szükséges, a teletankolva 234 kilogrammos tömeg ellenére a gép kimondottan kezesen viselkedik. A teljes mértékben állítható rugós tagoknak köszönhetően a futóművet meglehetősen komfortosra lehet állítani, ha azt a kedvezőtlen körülmények megkövetelik. A villa és a rugós tag csillapításának csökkentésével a hullámos aszfalt és a lyukakkal tűzdelt út kisimul, ahogy zenehallgatáskor a dolby-gombbal kiiktathatjuk a zavaró háttérzajokat. A Nissin fékek is megfelelnek egy korszerű sporttúramotor igényeinek. Nem extrém módon harapósak, de jó állóképességgel lassítják le a gépet. A villa viszont erős fékezéskor keményen felüt. Ha az MZ sikeres akar lenni, javasolt némi utólagos javítás. Nem annyira a futó-, mint inkább a hajtóműnek van erre szüksége. A befecskendezés jelleggörbéjének módosításával a gyár már a közeljövőben igyekszik változtatni a motor durva járásán, kiküszöbölni a hirtelen gázreakciókat és kisimítani a teljesítményleadást. Tényleg megérdemelné a szép hangú masina. Összegzésben az ezres belépője igen jól sikerült. Csodálatos hang, markáns, sajátos külső és ésszerűen hangolt futómű. Az MZ 1000 S fejlesztésében minden bizonnyal szívvel-lélekkel bíró motorosok vettek részt. Annál sajnálatosabb, hogy a motor teljesítményleadása elmarad az elvárásoktól.
MZ 1000 S |
Motor Vízhűtésű, négyütemű, kéthengeres soros motor egy kiegyensúlyozótengellyel. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 52 mm-es torokátmérővel. Motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, generátor 450 watt, akkumulátor 12 V/12 Ah, önindító.
Furat × löket |
96 × 69 mm |
Lökettérfogat |
999 cm3 |
Sűrítési viszony |
11:1 |
Névleges teljesítmény |
114 LE (84 kW) 9000/min-nál |
Max. forgatónyomaték |
98 Nm (10 kpm) 7000/min-nál |
Erőátvitel Primer hajtás fogaskerekekkel, hidraulikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.
Futómű Acélcső hídváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 43 mm-es belsőcső-átmérővel, hátul alumínium zárt szelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugós tag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék, négydugattyús féknyergekkel, hátul 240 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul |
120/120 mm |
Kerékméret elöl/hátul |
3,50x17 / 5,50x17 |
Abroncsméret elöl/hátul |
120/70 R 17 / 180/55 R 17 |
|
Méret és tömeg |
Tengelytáv |
1425 mm |
Villaszög |
65 fok |
Utánfutás |
103 mm |
Ülésmagasság |
835 mm |
Teletankolt tömeg |
234 kg |
Tank/tartalék |
20/5 l |
|
Ár |
3 290 000 Ft |
[A. K. – M3 Kft. Tel.: (1) 415-0258] |
|
|
Végsebesség |
240 km/h |
Gyorsulás |
|
0–100 km/h |
3,6 s |
0–140 km/h |
6,0 s |
0–200 km/h |
12,3 s |
Nyomatékrugalmasság |
|
60–100 km/h |
5,6 s |
100–140 km/h |
4,7 s |
140–180 km/h |
5,8 s |
Tesztfogyasztás |
6,2 l/100 km (95-ös) |
| |
|