babetta
Motorokról
 
Teszt + Technika
Teszt + Technika : Gyorsasági motorok

Gyorsasági motorok

  2006.10.01. 19:18

Ducati 999

Menetpróba: Ducati 999

UTÁNTÖLTÉS

Nem nyugszik a Ducati babérjain, és két évvel a 999 bemutatása után teljesen átdolgozta csúcsmodelljét.

Mugello, Olaszország: 14 vadonatúj Ducati 999 áll tesztre készen az újságíróknak. Vadonatúj? De hiszen már két éve mehettünk ezzel a típussal! Hát igen: gyorsan száll az idõ a szupersportmotorok fölött, és ezért a Ducati idõszerûnek tartotta, hogy átdolgozza csúcsmodelljét. Az elsõ pillantásra csak a piros váz, a fekete lengõvilla és kipufogóborítás tûnik szembe, a másodikra, hogy az idom elejérõl eltûnt a két felsõ nyílás – pont így fest a 999 R is. A komolyabb módosítások az idom alatt rejlenek, és ezeknek eredménye nem kevesebb, mint 16 lóerõ, illetve 13% többletteljesítmény!

Napsütés, Toscana, Mugello,
Ducati 999: egy nap
a Paradicsomban.

   Ehhez fõleg a vezérlést dolgozták át az olasz mérnökök. Az új vezérmûtengelyek a be- és a kiömlõoldalon egyaránt hosszabb nyitási idõket és nagyobb szelepemelést biztosítanak, így növelve az égéstérbe áramló gáz mennyiségét. A Ducati technikusai Andrea Fornival az élükön azt állítják, hogy ezáltal 5000 alatt elhanyagolhatóan csekély teljesítményvesztés történt, viszont 6000–10 000-ig annál nagyobb a teljesítménynövekedés, egészen a 16 lóerõnyi különbségig 9750-es fordulaton. Az új forgattyús tengely jobb anyagminõsége és szerkezete révén könnyebb lett, ami szintén a pörgõsséget javítja. A nagyobb teljesítmény és ezáltal jobb gyorsulás miatt a Ducati most szükségesnek tartotta, hogy a „sima” Testastretta blokk is megkapja az eddig csak az S és az R modellnél alkalmazott, mély, háromszög alakú karternyúlványt. Egy búvárcsövön keresztül ennek az aljáról szívja a pumpa az olajat, így elkerülve, hogy gyorsítás és fékezés (valamint egykerekezés) közben levegõt szívhasson a rendszer. A 999 Rnél bevezetett menetszél hûtésû vezérmûszíjfedeleket a sima 999 is megkapta, a vezérlési elektronikának jeladó fogaskereke merõleges fogazatot kapott, így pontosabb a jelek leolvasása.

   A futómûnél csak kisebb változásokat alkalmaztak. A 749 R és a 999 R-en már bevezetett, sajtolt alumíniumprofilokból, CNC mart láncfeszítõ részbõl és öntött keresztgerendából álló, a lánc oldalán alul háromszög alakú merevítéssel rendelkezõ lengõvilla nemcsak sokkal jobban néz ki a régi alumíniumöntvény darabnál, de 500 grammal könnyebb nála, és 27 százalékkal nagyobb a merevsége. Az idom új anyagot kapott, a Terblend nevû polimer által 1200 gramm súlymegtakarítást tudtak elérni. A fejidomban megszüntették a két felsõ, függõleges nyílást, emellett mindkét oldalon egy centivel szélesebb lett az oldalsó rész. Ezzel nemcsak a légellenállás javult, de a tükrök is szélesebben helyezkednek el, több visszapillantó felületet nyújtva. A plexi magasabb lett, így fokozva a szélvédelmet.

A hétköznapokra az új idom jobb
visszapillantó tükröket és szélvédelmet nyújt

   Készen áll a személyes tesztpéldányom, saját szerelõt kaptam, egy napig úgyszólván gyári pilótának érezhetem magam. Csodálatosan süt a nap Toscana fölött, 24 fok van, csípjetek meg, hogy nem álmodom, mert úgy érzem, a Paradicsomban vagyok. Pöccre indul a V-kettes, a kuplung szokás szerint kicsivel több erõt igényel a japánoknál, a váltó viszont puha és pontos. Elsõre nem érzek nagy különbséget a régi erõforráshoz képest. Szépen, egyenletesen tol végig a fordulatszámskálán a Desmo, a gázra spontán, de rángatás nélkül reagál, nagyon finoman lehet adagolni erejét. A futómû szintén megkönnyíti a dolgomat, a 999 hajszálpontosan irányítható, fékei finoman adagolhatóak és hatékonyak. Ahogy kezdem az iramot növelni, érezhetõ, hogy igazi Ducati maradt a 999: hajszálpontos irányíthatóságának az az ára, hogy minél gyorsabban haladunk, annál több erõre van szükség ahhoz, hogy egyik oldalról a másikra döntsük. Ez különösen a célegyenes fölötti, nyújtott sikánban jelenti azt, hogy igen szarvánál kell kapni az olasz bikát.

   Most már érzem, hogy az eddigi, szinte teljesen lineárisan növekvõ erõvel szemben az új erõforrásnak 6000 körül jobban megjön az ereje, és innen kimondottan pörgõsen csörtet egészen addig, ameddig 10 000-nél a villanó emlékeztet arra, hogy kapcsolni kéne. De teljesen lágyan történik az új Desmo két erõtartománya közötti átmenet, és ha 6000 alá esik a fordulat, akkor is jól ki lehet gyorsítani a kanyarokból. Az a legjobb, ha a 6000 és 8000 közötti tartományt használjuk a kanyargós részeken, tolóerõ van itt bõven, viszont nyugodtabb és kezesebb így a 999, mint ha folyamatosan kipörgetjük. Hogy tényleg 16 lóerõvel erõsebb, mint elõdje? Nehéz megmondani, mivel Mugello olyan széles és gyors, hogy itt szinte elveszik az ember viszonya az erõhöz, de még ide is túl hosszú a Ducati végáttétele.

   Kezdem megszokni a pályát és a futómûvet, nõ a tempó. Vagy amit annak hiszek. Mert a második nyújtott sikán elõtt jön Régis Laconi, és vagy 100 km/h-s tempókülönbséggel repül el mellettem. Irtózatos, hol fékez, teljesen belül fordul, és csak amikor komplett átmetszette az úttest szélességét, akkor alszik el megint féklámpája. Egy villámgyors bal-jobb átfektetés, és vonagló farral, fekete csíkot húzva gyorsít kifelé – és ki a képbõl. Tehát így kell – majd egy másik életben.
Black Beauty: ki mondta, hogy csak
pirosban szép egy Ducati? A fekete
kiadványhoz fekete vázat adnak,
mindkét színben kapható az
utasüléses változat is

    A második menet végén úgy érzem, kezdenek fogyni a Michelin Pilot Power gumik, és a rugós tagok elöl-hátul kibírnának több nyomófokozatot, mert a csúszáshatár valahogy kicsit határozatlan. „Úgyis átgumizom a következõ menet elõtt Pilot Race-re” – mondja szerelõm, „a beállítást addig hagyjuk”.

   Ezekkel a gumikkal mintha más gépen ülnék. Teljesen pontos a visszajelzés, a motor kezesebb lesz, igaz a célegyenes fölötti sikánban még mindig kell az erõ. Hátul most 190/50-es helyett 180/55-ös van felszerelve, és úgy fest, ez a jobb méret a Ducati farán. Kristálypontosan érezhetõ a csúszáshatár kigyorsításnál, ide a pályára nem kérdés, ez a jobb választás, és máris jó a gyári futómûbeállítás – vagyis az, amit nekünk ide beállítottak.
   Megelõz James Toseland. De nem, hogy õ is elvillanjon, hanem mutatja, hogy kövessem. Több mint egy negyedórát megyünk együtt, van, hogy elõreenged, van, hogy ismét visszaelõz. A Superbike-vb éllovasa rávezet, hogy úgy lehet a 999-cel a leggyorsabban menni, ha a megszokottnál szûkebben fordulunk rá a kanyarokra. Hagyja magát a Ducati a szûk íven tartani, és hamarabb lehet vele így kigyorsítani. Ha minden ilyen könnyû lenne! Laconi délután még repeszt egy veszedelmeset, közben 2:02-re tudja csökkenteni legjobb köridejét a teljesen széria 999-cel, ez csak nyolc másodperccel lassabb, mint a gyári superbike-jával!

   De akkor térjünk vissza a földi halandókhoz. Nekik fõleg az jó hír, hogy végre ismét az árához méltó a Ducati kidolgozása. Legalábbis a tesztpéldányoknál egytõl egyig szép hegesztési varratokkal, elsõ osztályú felületkezeléssel és fényezéssel és nagyon pontosan illeszkedõ alkatrészekkel találkoztunk. Nem mondanám, hogy tökéletes a tükrök elhelyezése, de tényleg többet lehet bennük látni, mint eddig, és az idom mögé bújva tarkógörcs nélkül is jó szélvédelmet kapunk. Ettõl persze nem egy bevásárlómotor lett a 999-bõl, még mindig a versenypálya az igazi otthona, de a kis finomítások jót tettek neki.


A sima változat mostantól úgy néz ki, mint eddig csak a 749 R és a 999 R

Ezt is a drágább változatokról már ismerjük: a csúcsos, mély olajteknônyúlványt és a menetszél hûtötte vezérmûszíjakat

Az új lengôvilla nemcsak szebb, de merevebb is elôdjénél

A kipufogó „doboz” fedele feketében sportosabban és szebben fest

Érdemes a 999-cel szûk íveket választani

A 999 alapfelépítése maradt, a kidolgozási minôsége az idom alatt is nagyon sokat javult

DUCATI 999

Adatok

Motor

Vízhûtésû, négyütemû, kéthengeres V motor, hengerszög 90 fok. Két, fogasszíj hajtású, felül fekvô vezérmûtengely és négy kényszervezérelt szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 54 mm-es torokátmérôvel, motormenedzsment, generátor 480 W, akkumulátor 12 V/10 Ah, önindító.

Furat × löket

100 × 63,5 mm

Lökettérfogat

998 cm3

Sûrítési viszony

11,4:1

Névleges teljesítmény

140 LE (103 kW) 9 750/min-nál

Max. forgatónyomaték

109 Nm (11,1 mkp) 8 000/min-nál

Erõátvitel
primer hajtás fogaskerekekkel, hidraulikus mûködtetésû, többtárcsás, száraz tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómû, szekunder hajtás O-gyûrûs lánccal.

Futómû
Térhálós acélcsô hídváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 43 mm-es belsôcsô- átmérôvel, hátul alumínium öntvény lengôvilla, himbarendszerre szerelt, központi rugós tag. Elöl 320 mmes dupla tárcsafék, négydugattyús féknyergekkel, hátul 240 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul
120/128 mm
Kerékméret elöl/hátul

3.50×17 / 5.50 x 17

Gumiméret elöl/hátul

120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17


Méret és tömeg
Tengelytáv

1420 mm

Villaszög

65,5-66,5 fok

Utánfutás

91-97 mm

Ülésmagasság

780 mm

Teletankolt tömeg (gyári adat)

186 kg

Tank
15,5 l

Ár érdeklõdésre

(4P Car)

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak