babetta
Motorokról
 
Teszt + Technika
Teszt + Technika : Sport túra motorok

Sport túra motorok

  2006.09.30. 10:02

Kawasaki Z 750

MILLIÓS FOGÁS

A Z 750 igazi bestsellerré válhat, hiszen jól néz ki, rendkívül kezes és erõs – akár nagyobb testvére, a Z 1000. Viszont kerek egymillióval olcsóbb!

Ismerõs az érzés, de sajnos igen ritka. Amint az ember helyet foglal az ülésen, egybõl tudja, neki teremtették ezt a motort. A Kawasaki Z 750-et. Úgy illik az emberhez, mint egy méretre szabott öltöny, és rögtön az elsõ métereken bizalmat kelt a viselkedésével.
Aligha lehetne ideálisabb elrendezésû az ergonomikus kormány-ülés-lábtartó háromszög. Kellõen széles a kormány, a comb szépen rásimul a tankra és a vázra. Alacsonynak ugyan nem nevezhetõ a 815 mm magasan trónoló ülés, enyhe lejtése, keskeny kivitele és a kétoldalt kimélyített tank miatt azonban alacsony motorosok is jól boldogulnak vele. Már csak azért is, mert a Z 750 tökéletesen kiegyensúlyozott, és rendkívül kezes. Olyan légies könnyedséggel kerüli ki az akadályokat, akár egy bicikli, pedig menetkészen 219 kg az általunk mért tömege.
Végre hátam mögött hagyhatom a várost! Mágnesként vonzanak a távoli hegyek és az élvezetes kanyargás a hegyi szerpentineken. Már hidegen is könnyen indult a motor, és a kézi hidegindítóval olyan keveréket lehetett állítani, hogy ne bõgjön alapjáraton egészségtelen fordulatszámon. Szépen bemelegedett, hát odahúzok neki. 6000 percenkénti fordulattól kezdõdõen finom vibráció lesz úrrá a négyhengeres masinán, ami nem véletlen, hiszen a Z 1000 ugyancsak rezgõs hajtómûvéhez hasonlóan ezt sem csillapítja kiegyensúlyozótengely. Egyébként is közös az erõforrások alja: a forgattyús házon, a fõtengelyen, sõt a hûtõrendszeren is osztozik kisöccsével a Z 1000. Vélhetõen ez az oka annak, hogy ritkán emelkedik 80 °C fölé a hûtõvíz hõmérséklete – tehát bõven van tartalék a forró nyári hónapokra.

Akár még több is: a Z 750 kuplungkarja állítható – a nagyobb testvéré nem Szerencsére ez nem látszik: fedõlemez nélkül nem túl esztétikus a Z-sorozat váza


A Kawasaki mérnökei úgy érték el a 748 köbcentiméter lökettérfogatot, hogy 77,2-rõl 68,4 milliméterre szûkítették le a hengerek furatátmérõjét. A kisebb szelepekre és szûkebb szívó- és kipufogócsatornákra méretezett hengerfej, valamint a 34 mm átmérõjû, dupla fojtószelepekkel ellátott befecskendezõ-berendezés a középkategóriájú naked bike-ok jelenleg legdinamikusabb fellépésû képviselõjévé teszik a Z 750-et. A 11 000-nél leadott, mért 108 lóerõ és a 8200-nál realizált 75 Nm forgatónyomaték-csúcsérték elég nagy ahhoz, hogy riadalmat keltsen a Suzuki SV 650, a Yamaha FZ6 és a Honda Hornet 600 képében jelentkezõ konkurencia soraiban. Persze több is van ebben a motorban puszta számadatoknál. Csodálatosan telten szól az álomszép ovális csõ tolmácsolásában, és szinte sóvárogva lesi a gázmarkolat felõl érkezõ parancsokat. Mivel már 2500 percenkénti fordulat fölött bevetésre kész, nyugodtan lehet vele komótosan motorozni. Az elõzések leginkább a 4–8000 fordulat közötti tartományban kivitelezhetõk a Z 750-nel, itt mindig van benne elegendõ erõtartalék. Az pedig, hogy akár 11 500-ig, a piros tartományig is kihúzatható, a sportos ambíciókkal rendelkezõ vezetõk számára is megfontolandó ajánlattá teszi. Nem mintha mindig üveghangon kéne pörgetni, hiszen szép egyenletesen adja le teljesítményét a hasznos fordulatszám-tartomány egészében. Sokkal egyenletesebben, mint a Z 1000, ami alul alig erõsebb nála, viszont 8000-tõl szinte hátba vágja pilótáját.
Így aztán igazi élvezet a kanyargás a hegyekben. Szép, tág ívek, mintaaszfalt, éles fordulók és váltott kanyarok – a Z 750 szolgaian követi a kijelölt vonalat, és még az ívek kellõs közepén is csodálatosan irányban tartható. Sokkal kezesebb, mint a bátyja, ami részben az 5,5 colos felnibõl és 180-as abroncsból álló, keskenyebb hátsó keréknek köszönhetõ. Ezenkívül ugyanolyan hatküllõs felni viszi át a motor erejét az útra, mint amilyen a ZX-10 R alatt is forog. Megmértük: semmivel sem könynyebbek ezek, mint a Z 1000 polírozott, háromküllõs kerekei, tehát pusztán a keskenyebb hátsó felni és gumi adja a különbséget, igazolva azt, amit már tartóstesztmotorunkon észleltünk.


A fentiek ellenére azért nem mindenben jobb a Z 1000-nél a háromnegyed literes változat, elvégre imitt-amott kénytelen volt spórolni a Kawasaki. Nem hiába a majdnem egymillió forint vételár-differencia: a 750-esen nyoma sincs polírozott felniknek, fordított teleszkópvillának, alumínium lengõvillának vagy igényes négy a négyben kipufogórendszernek. Ráadásul nem lehet állítani a 41-es csõátmérõjû teleszkópot, és két darab kétdugattyús féknyereg fogja szorításába a 300 milliméter átmérõjû féktárcsákat. Hogy a takarékosság mégsem ment a menettulajdonságok rovására, az a Z 750 harmonikus összkoncepciójának köszönhetõ.
A futómû annak ellenére, hogy pontos visszajelzést ad az út állapotáról, cseppet sem mellõzi a menetkényelmet. Viszont fokozott iramnál, nagyobb úthullámokon a teleszkópvilla eléri csillapítása határait, miközben a Z 1000 igényes fordított teleszkópja akár a versenypályára is alkalmas. A fékek sem harapnak mérges csörgõkígyó módjára, viszont finoman adagolhatók és kellõen hatásosak. Ugyanolyan rövid fékutat tesznek lehetõvé, mint a Z 1000 harapós, négydugattyús féknyergei, viszont ha sokszor fékezünk erõteljesen, akkor annak mégis több tartaléka van, miközben a Z 750 kétdugattyús nyergeinél elkezd vándorolni a nyomáspont.
A Z 750 minden részletében megfelel azoknak az elvárásoknak, amelyeket teljesíteniük kellett a mérnököknek. Nevezetesen, hogy olyan kedvezõ árfekvésû, jól motorozható gépet alkossanak, amely a mindennapos felhasználhatóságon túl egyedi külsõvel rendelkezik, és ügyesen ötvözi a sport- és túramotoros jellemzõket. Fõleg azoknak ajánlható, akik nem rajonganak a hosszú, kétszemélyes kirándulásokért, és nem a versenypályán akarják kiélni fojtott indulataikat – azaz legalább a motorosok 75 százalékának.

KAWASAKI Z 750

Adatok

Motor
Vízhûtésû, négyütemû, négyhengeres, soros motor. Két, lánchajtású, felül fekvõ vezérmûtengely, négy, emelõtõkével mûködtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 34 mm torokátmérõvel. Motormenedzsment, generátor 336 watt, akkumulátor 12V/8 Ah, önindító.
Furat × löket

68,4 × 50,9 mm

Lökettérfogat

748 cm3

Sûrítési viszony

11,3:1

Névleges teljesítmény

110 LE (81 kW) 11 000/min-nál

Max. forgatónyomaték

75 Nm (7,6 kpm) 8200 /min-nál

Erõátvitel
Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus mûködtetésû, többtárcsás, olajfürdõs tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómû, szekunder hajtás O-gyûrûs lánccal.

Futómû
Acélcsõ hídváz, motor teherviselõ elemként beépítve. Elöl teleszkópvilla 41 mm belsõcsõ-átmérõvel, hátul acél zárt szelvény lengõvilla, himbarendszerre szerelt, központi rugós tag. Elöl 300 mm-es dupla tárcsafék, kétdugattyús féknyergekkel, hátul 220 mmes tárcsafék egydugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul

120/126 mm

Kerékméret elöl/hátul

3,50×17/5,50×17

Abroncsméret elöl/hátul

120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17

Méret és tömeg
Tengelytáv

1425 mm

Villaszög

65,5 fok

Utánfutás

104 mm

Ülésmagasság

815 mm

Teletankolt tömeg

219 kg

Tank/tartalék

18/3 l

Ár  1 795 000 Ft (DMC Kft.)
Mérési eredmények
Végsebesség

235 km/h

Gyorsulás
0–100 km/h

3,5 s

0–140 km/h

5,7s

0–200 km/h

11,6 s

Nyomatékrugalmasság
60–100 km/h

4,5 s

100–140 km/h

5,1 s

140–180 km/h

6,1 s

Tesztfogyasztás

5,0 l/100 km (95-ös)

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak