Chopperok
2006.09.30. 09:54
2007-es Harly modellek
A nagy mindig lehet mg nagyobb. A Harley- Davidson az sszes jv vi Big Twin lkettrfogatt megnvelte. |
THINK BIG

Teljesen rtatlanul kezddtt. A 2007-es Harley modellek kiprblsa, mint mindig, most is nyr kzepn volt esedkes, az llamokban. De aztn jttek a meglepetsek. J nhny replgpkss s foglalsmdosts utn 24 rs ksssel rkeztem San Diegba, a csomagom meg 36 rval ksbb. gy elszr azzal kellett trdnm, hogy motorozsra megkzeltleg alkalmas ruhzatot szerezzek valahonnan. A Harley-nl lazn vettk a dolgot – idn a tlfoglalsokkal terhelt s biztonsgi ellenrzsekkel neheztett amerikai replgp-kzlekeds miatt a tengerentlrl meghvott jsgrk kzl senkinek sem sikerlt idben odarnie.
 |
Heritage Softail Classic: Kthengeres, ngytem V-motor, hengerszg 45 fok, 1584 cm3, 117 Nm 3200/min-nl, aclcs dupla blcsvz, lsmagassg 648 mm, tengelytv 1635 mm, gumimret ell/htul MT90 B 16 / 150/80 B 16, szraz tmeg (gyri adat) 326 kg, tank 18,9 l. r rdekldsre. |
 |
Ultra Classic Electra Glide: Kthengeres, ngytem V-motor, hengerszg 45 fok, 1584 cm3, 123 Nm 3400/min-nl, aclcs dupla blcsvz, lsmagassg 693 mm, tengelytv 1620 mm, gumimret ell/htul MT90 B 16 / MU85 B 16, szraz tmeg (gyri adat) 372 kg, tank 18,9 l. r rdekldsre. |
Az igazi meglepets viszont a prezentcin kvetkezett. A megszokott 88-as szm helyett minden egyes gp lgszrfedeln 96 kbinch llt! A Harley a legnagyobb csendben kifejlesztette a Twin Cam erforrsok j genercijt, a Touring s a Dyna modellek gumigyazs, s a Softail sorozat mereven rgztett, kiegyenslyoztengelyes B-vltozatban egyarnt. Egyrszt, mivel a lkettrfogatban a konkurencia mr rg tlszrnyalta a milwaukee- iakat, msrszt, mert teljestmny- s feelingvesztesg nlkl akartk teljesteni az Euro 3-as normt, a Big Twin-fnk, Skip Metz s emberei a lket 101,6-rl 111,1 mm-re val meghosszabbtsval 1584 cm3-re nveltk a V-kettest. A CVO modellek Screamin Eagle motorjai mr eddig is ekkork voltak, de nem azok erforrsait vettk alapul, az j Harleyblokk teljesen ms fejleszts. A fejlesztcsapat legfontosabb feladata a forgatnyomatk nvelse volt, elssorban abban a tartomnyban, amelyben a motort a gyakorlatban a legtbbet hasznljk. j lett a szvoldali vezrmtengely btykformja, ezenkvl 8,9-rl 9,2-re nveltk a srtst, s ezzel valamint az j, szekvencilis befecskendezssel s a csappantykkal elltott airboxszal s kipufogval elrtk, hogy az Euro 3 norma betartsa mellett is 13%-kal ntt a forgatnyomatk a Touring, 17-tel a Dyna s 15- tel a Softail modellek esetben. 122,3 newtonmter 3500/min-nl a tramodelleknl, 122,6 3000/min-nl a Dynknl s 118,6 newtonmter 2750-es fordulatnl a Softaileknl. A szv- s kipufogtraktus csappantyrendszere az egyenletesebb forgatnyomatk mellett elssorban a motor hangjnak megrzst szolglja. A kzponti szmtgp lptetmotorokat vezrel, amelyek az airbox szvtorkban s a kipufogcsonkokban lv csappantykat mkdtetik az adott terhelsi llapottl, sebessgfokozattl s a gzmarkolat llstl fggen. gy a vrosi hasznlat sorn elkerlhet az antiszocilis zajszint, az orszgton viszont lehet lvezni a Big Twinek hangjt. A fejlesztk ms tren is kemnyen dolgoztak a zajszintelrsok miatt. Az sszes nagy kthengeres a tavaly a Dyna modellekben bemutatott, ferde fogazs, hatfokozat vltmvet kapta meg, a nagyobb lkettrfogat miatt hosszabb vgtttellel. 120 km/h-s sebessgnl a fordulatszm a legnagyobb sebessgfokozatban majdnem 400-zal kevesebb, mint eddig. A vltkimeneti csapgyat, amely eddig egyszer golyscsapgy volt, stabilabb, kp alak, kt golysorral elltott csapgy vltotta le. A milwaukee-iaknak azonban nem csak az Euro 3-as norma lebegett a szemk eltt, a nagyobb megbzhatsg, a hosszabb lettartam s a jobb szervizelhetsg ppgy nagy szerepet jtszott a fejlesztseknl. A primer lnc automatikus feszt mechanizmust kapott, mellkhatsknt a primerfedlrl elhagyhattk a lncfesztsre szolgl ablakot, ezltal az jobban is nz ki. A primerhzhoz alumnimtmtst hasznltak, a primer hajtst mostantl ngy helyett hat tcsavar rgzti a karterhzhoz. Az talaktott indtmotort kzvetlenl a bels primerhzban helyeztk el. A szekunder hajts j fogasszjat kapott, amely a sznszlas techniknak ksznheten valamivel keskenyebb lett, lehetv tve a szlesebb hts kerekek beszerelst.
 |
 |
Softail Springer Classic: Kthengeres, ngytem V-motor, hengerszg 45 fok, 1584 cm3, 117 Nm 3100/min-nl, aclcs dupla blcsvz, lsmagassg 658 mm, tengelytv 1635 mm, gumimret ell/htul MT90 B 16 / 150/80 B 16, szraz tmeg (gyri adat) 320 kg, tank 18,9 l. r rdekldsre. |
Softail Custom: Kthengeres, ngytem V-motor, hengerszg 45 fok, 1584 cm3, 117 Nm 3200/min-nl, aclcs dupla blcsvz, lsmagassg 672 mm, tengelytv 1700 mm, gumimret ell/htul MH90 - 21 / 200/55 R 17, szraz tmeg (gyri adat) 300 kg, tank 18,9 l. r rdekldsre. |
 |
 |
Dyna Wide Glide: Kthengeres, ngytem V-motor, hengerszg 45 fok, 1584 cm3, 123 Nm 3125/min-nl, aclcs dupla blcsvz, lsmagassg 699 mm, tengelytv 1730 mm, gumimret ell/htul MH90 - 21 / 160/70 B 17, szraz tmeg (gyri adat) 295 kg, tank 19,3 l. r rdekldsre. |
Street Bob: Kthengeres, ngytem Vmotor, hengerszg 45 fok, 1584 cm3, 123 Nm 3125/min-nl, aclcs dupla blcsvz, lsmagassg 655 mm, tengelytv 1630 mm, gumimret ell/htul 100/90 - 19 / 160/70 B 17, szraz tmeg (gyri adat) 290 kg, tank 17,8 l. r rdekldsre. |
Mdostottk a kensi rendszert is, s az olajszivatty szlltteljestmnye megntt. A kls olajvezetkek bekerltek a karterhzba, a Softail-erforrsok kivtelvel, amelyeknl ltvnyuk hozztartozik a motor arculathoz. A kt alul fekv vezrmtengely hajtst fogaslncra bztk, a lncfeszt hidraulikus, a lncvezetk nejlonbl vannak. Az j dugattyk s dugattycsapszegek tmege 10%-kal cskkent a tavalyi modellekhez kpest, a hajtkar vgeit ferdre vgtk, gy itt is megsproltak 6%-nyi tmeget. De a nagy szavak s a szraz szmadatok mellett rezhet, hogy a fejlesztknl minden apr rszlet szvgy. Bmulatos, hogy mennyi szeretet s mennyi agyals rejlik a hagyomnyokban gazdag nagy V-motorok vgleges arculata mgtt.
 |
Softail Deluxe: Kthengeres, ngytem V-motor, hengerszg 45 fok, 1584 cm3, 120 Nm 3300/min-nl, aclcs dupla blcsvz, lsmagassg 622 mm, tengelytv 1635 mm, gumimret ell/ htul MH90 - 21 / MU85 B 16, szraz tmeg (gyri adat) 313 kg, tank 18,9 l. r rdekldsre. |
Itt llnak teht elttnk a 2007-es modellek. Pusztn rnzsre gyakorlatilag csak a lgszrfedlen lthat felirat klnbzteti meg ket az eldktl. De mr az indtgomb megnyomsval az jdonsg rzse tlti el a piltt. Az j erforrsok egy leheletnyivel knnyebben indulnak, s rgtn teljesen egyenletesen jrnak. A Heritage Softail Classic nyergben gurulok ki San Diego vrosi zsfoltsgbl a mexiki hatrhoz kzeli hegyekbe.A zsfoltsg taln tlzs, itt a forgalmi svok mg vroson bell is olyan szlesek, mint nlunk az autplyn. Mg egy ilyen monumentlis motornak is bven jut hely, a hatalmas kamionok s pickupok rnykban mr nem is tnik olyan nagynak egy Harley. A motor az als fordulatszm- tartomnyban szreveheten ersebb, mint eddig, terhelsvltsai selyempuhk. Vgl is a megszokott Harley-feeling, de valahogy mgis finomabban. A kuplung knnyebben jr, a vlt is valamivel puhbban kapcsolhat, a motor gzelvtelkor sem durrog vissza. Mindez csak akkor tnik fel, ha kimondottan figyelnk r, de rezhet, mg ha a rgi formkba csomagoltan is. Mr a fk is egsz trhet, mg ha a kell fkhatshoz igen nagy ervel is kell belemarkolni a fkkarba. A szles fkpedl tapossa viszont annl nagyobb s spontnabb hatst vlt ki.
 |
SZLESEBB, ERSEBB, FEKETBB
Az j modellvre a VRSC modellek kzl a VRodot immr VRSCAW V-Rodnak hvjk, a W (wide) mostantl a 240-es gyri hts kereket jelli. A Street Rod szlesebb kormnyt, j tkrket s a gyri Harley versenymotor fekete-narancssrga fnyezst kapta. A Night Rod trsra lelt a VRSCDX Night Rod Special szemlyben, amelyen mg tbb a fekete, mint a mr amgy is elg stt standard modellen: feketk a kerekek (keskeny narancssrga szegllyel), a villa, a lengvilla, a rugs tagok, mg a hpajzs s a kipufog vgsapki is. Ezenkvl itt van mg a mindssze 1400 pldnyban kszl (ebbl 400 kerl Eurpba) Limited Edition V-Rod, a VRSCX, amely a tavalyi CVO modell 1250-es erforrst s 240-es hts kerekt kapta meg. Az X a Street Rod els kerekt s a Destroyer fnyezst rklte meg, a fnyszr fltt Drag Bart s Drag szlterelt tallunk. A Revolution-erforrst idn nem talljuk meg a CVOmodellek kztt, minden bizonnyal az X modellek mr amgy is korltozott szma miatt, helyettk jnnek a Screamin Eagle 110 kbinches (1800 cm3) kthengeresei. Mivel jvre mr a standard Fat Boy is megkapja a 17 colos els s 200-as hts abroncsot, a Kvr Fick eltnt a CVO-palettrl, helyette itt van a Screamin Eagle Road King s az Electra Glide Ultra Classic mellett a Softail Springer nagy erforrssal s extrkkal. A Sportster csaldot teljes egszben befecskendezsess alaktottk t, ami a 883-as erforrsoknl egyrtelmen nagyobb forgatnyomatkot jelent. A 883L lsmagassgt mg tovbb, 641 mm-re cskkentettk. Ezenkvl feltnen kevs az jdonsg a Sportsterek krl. De ha belegondolunk, hogy 2007-ben a Sportster 50 ves fennllst nnepli, akkor taln felttelezhetjk, hogy az amcsik mg rejtegetnek valamit a cilinderben. |
 |
A magas s szles kormny s a traszlvd mgtt laztunk a hsgben. A hegyeken tvezet kanyarokat is lazn, stresszmentesen vesszk, a nagy cruiser ezt szereti a legjobban. Knnyen s pontosan irnythat, a gyors tempt viszont hamar ler trepnijeivel bnteti. Sokkal lvezetesebb a nagy kthengeres pulzlst rezni lassabb tempj orszgti barangols kzben. Csak a hangja… Active Exhaust ide vagy oda, a kt peashooter pipe ltal keltett hang valahogy kiss knyszeredetten hat. Mivel a kipufogcsappanty csak az egyiket nyitja ki teljesen, ezrt a hangja szinte egy egyhengeresre emlkeztet. Az Electra Glide Ultra Classic kett az egybe kipufogjnl mr ms a helyzet. Az j vjrat kk-fehr fnyezse mr amgy is tiszteletet kelt, a sznkombinci s a kt antenna ersen rendrmotorra emlkeztet. Jl prnzott lssel, sok mszerrel s mg tbb funkcival vrtezi fel magt a hossz utak fradsga s unalma ellen, a magas, ersen hajltott kormny br jl kzre ll, a szk helyeken val manverezst azrt szokni kell vele.
 |
 |
Fleg a 96-os szm s a hinyz kls olajcsvek ruljk el az j erforrst. Az Active Exhaust mgtt lptetmotorok ltal vezrelt csappantyk rejlenek a szvtorokban s a kipufogknykben, ami a hangon s a nyomatkon egyarnt segt. A primerlncfeszt automatikus, a dugattyk knnyebbek lettek |
 |
Micsoda nap: Softail Custom, Street Bob, Dyna Wide Glide, Spinger Softail Classic, Softail Deluxe, mindet ki kell mg prblni. Mindegyikk nll jellem, amelyeken nem vltozott tl sok minden, az j erforrs viszont mindegyikknek mg tbb egynisget s knnyedsget klcsnztt. A nagyobb teht valban lehet jobb, ha helyesek az arnyok.
|